cauta in site

REZULTATE PRELIMINARE S1 2014

REZULTATE PRELIMINARE S1 2014

Decizii radicale şi efectele colatereale!
[…] clienţii au continuat să cumpere ieftin având încredere puţină. Companiile cu tradiţie în RCA au perseverat în a vinde mult şi ieftin, construindu-şi portofolii bazate pe 80-90% RCA. De ani buni piaţa dezbate nesustenabilitatea tarifelor mici. De ani buni clientul are însă varianta preţului mic!
Persistenţa în a vinde ieftin a condus la scăderea calităţii serviciilor, păgubiţi nemulţumiţi şi multe petiţii întemeiate dedicate tocmai companiilor care vând RCA mult şi ieftin.
Dezbaterile despre tarife fundamentate pe costuri reale au rămas la nivel de teorie pentru companii iar supraveghetorului i-a lipsit tăria să intervină radical în piaţă. Aceasta a condus la recentele scandaluri care se vor transforma pentru piaţă într-un veritabil moment zero! De-aici încolo, supraveghetorul nu mai poate da înapoi! Vom asista la decizii radicale al căror efect va fi mai devreme sau mai târziu… dispariţia preţurilor mici.  (Editorial – INSURANCE Profile 1/2014 – Martie 2014)

În martie 2014 era destul de clar că opțiunile ASF sunt limitate. Deciziile radicale puteau fi anticipate. Cu toate acestea, a doua parte a acestui an ne-a adus din partea supraveghetorului o propunere șoc ale cărei efecte colaterale rup tiparele de stabilitate și predictibilitate care ar trebui să caracterizeze cadrul normativ al unei piețe.
Dacă în martie puteam anticipa dispariția prețurilor mici, era puțin probabil ca cineva să prevadă efectele colaterale a unei măsuri propuse precum limitarea comisioanelor brokerilor de asigurare la maxim 10% din valoarea primei încasate.
Dincolo de argumente pro sau contra acestei măsuri  realitatea arată că ea se îndreaptă către reglementarea distribuției și nu către fundamentarea tarifelor. Pe o piață în care supraviețuirea începe să devină o reușită, efectele colaterale ale unei astfel de măsuri vor lovi dur în piața de brokeraj.
Cu cât? Cum? Ce se va întâmpla? Greu de spus! Ușor de constatat este însă că brokerii au crescut de la an la an, ca volum de business, ca număr de companii, ca pondere în afacerile asigurătorilor… și, ca o consecință, ca număr de pagini (peste 20) alocate domeniului în publicația noastră. Totuși, de la dispariția prețurilor mici sperăm, ca efect colateral, să nu ajungem la dispariția brokerajului de asigurare!

Alex ROŞCA

Login Required