cauta in site

Conferinta Nationala a Brokerilor de Asigurari si Pensii - Principalele declaratii!

Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania - UNSICAR a organizat, vineri - 12 aprilie a.c., cea de-a XIV -a editie a Conferintei Nationale a Brokerilor de Asigurari si Pensii. Intermediarii locali si internationali au dezbatut subiecte legate de "Transformarea profesiei de broker de asigurare sub impactul tehnologiei si al reglementarilor".

Evenimentul a reunit peste 220 de specialisti din piata de distributie de asigurari din Europa si din Romania.

Invitati speciali ai evenimentului au fost reprezentanti la varf ai Autoritatii de Supraveghere Financiara si ai Federatiei Europene a Intermediarilor in Asigurari - BIPAR, oficiali ai Reprezentantei Permanente a Romaniei la Uniunea Europeana, Sectia Afaceri Economice si Financiare, ISF, ai asociatiilor europene de intermediere financiara sau de asigurari, UNSAR, PRBAR si AURSF.

Acestia au dezbatut cele mai fierbinti subiecte care au impact in piata de brokeraj, printre care tendintele actuale ale pietei de distributie a asigurarilor, adaptarea la noile cerinte ale IDD si GDPR, diferente intre reglementarile din Romania si alte tari europene, parteneriatul dintre asiguratori si brokeri, pregatirea profesionala, dar si dezvoltarea tehnologiei si a beneficiilor aduse de utilizarea acesteia. Totodata, specialistii au discutat si despre protectia consumatorului si necesitatea educatiei financiare. 

PRINCIPALELE DECLARATII

Dorel DUTA, Presedinte, UNSICAR:

- Subiectele pe care ne-am propus sa le dezbatem astazi impreuna cu dumneavoastra sunt legate de modul in care noua legislatia privind distributia asigurarilor (IDD), impreuna cu tehnologia transforma profesia de broker de asigurare. 
- In prima sesiune a evenimentului vorbim despre modul in care prevederile IDD au fost implementate in Romania si in alte state europene, precum si despre alte teme si subiecte de actualitate.
- A doua sesiune este dedicata pregatirii profesionale si solutiilor practice de inovatie operationala in materie de asigurari sau alte servicii oferite clientilor, dar discutiile vor fi si despre implementarea practica a documentului de analiza a nevoilor si cerintelor clientilor, guvernanta a produselor, consultanta si conduita. 
- Anuntam si lansarea oficiala a volumului "Un ghid practic pentru managerii din distributia de asigurari compozite", semnat de Emilian ONESCIUC si Simona PANAITE, sub egida casei de editura UNSICAR. Aceasta carte include raspunsurile la cele mai importante intrebari pe care si le poate pune un manager interesat sa isi dezvolte echipa.

Cristian ROSU, Vicepresedinte, ASF:

- Notiunea de asigurare este veche, de milenii. Datele istorice vorbesc despre asigurari din timpul negustorilor babilonieni, din timpul Greciei antice sau a imperiului Roman.
- Daca in urma cu 10 ani, brokerii intermediau aproximativ 30% din volumul de prime incasate, la sfarsitul anului 2018 volumul total a crescut la peste 65%.
- Aceste cifre dovedesc rolul extrem de important al brokerilor atat in distributia de asigurari, cat si in relationarea cu clientii, prin consiliere si consultanta, demersuri care trebuie in mod obligatoriu sa insoteasca intermedierea oricaror tipuri de asigurari.
- Contextul legislativ s-a schimbat si este intr-o dinamica permanenta, fapt ce aduce implicatii profunde in ceea ce priveste fluxurile operationale ale intermediarilor de asigurari, precum si in interactiunea cu clientii.
- Domeniul distributiei este din ce in ce mai reglementat, iar legislatia nationala, cat si cea europeana, stabilesc ca obiectiv central de reglementare protectia consumatorului, prin informarea corecta, completa a acestuia, alaturi de transparenta etica profesionala si comportamentul distribuitorilor de asigurari.
- In comparatie cu alte domenii de activitate, intermediarii de asigurari beneficiaza de existenta unui cadru legal strict reglementat, inclusiv de norme si reglementari privind comertul electronic cu asigurari si evaluari referitoare la auditarea sistemelor informatice.
- Se constata o crestere din ce in ce mai mare a categoriei de consumatori de servicii de asigurare din gama "Internet of things". Aceasta categorie are asteptari pe masura, inclusiv de la industria de asigurari.
- Digitalizarea restarteaza intregul lant de creare a valorii pentru client, de la design de produs, la vanzare si distributie, la evaluarea riscurilor si pana la managementul daunelor.
- Suntem, ca industrie, abia la incepului erei digitalizarii, insa nu va dura foarte mult pana cand digitalizarea va cuprinde si piata romaneasca. Deja exista companii de asigurare care permit clientilor sa interactioneze cu politele de asigurare prin intermediul unor aplicatii IT.

Adrian MARIN, Presedinte, UNSAR:

- Romania a demonstrat ca poate face un parteneriat de succes intre asiguratori si brokeri. Daca ne uitam la evolutia primelor intermediate de brokeri, vedem ca 30% din totalul subscrierilor asiguratorilor in 2008 se facea prin brokeri, ponderea ajungand la circa 63% in 2018.
- Avem aproape 300 de societati de brokeraj active, astfel incat clientii au multe optiuni. Potrivit datelor ASF, primele intermediate de brokeri s-au ridicat la 6,38 miliarde de lei in 2018, iar veniturile au trecut de un miliard de lei. Comisionul mediu a fost de aproximativ 17%, iar primii 10 brokeri au o cota de piata de aproape 47%.
- Tendintele anului 2019 sunt:
Adaptarea la schimbarile legislative intrate in vigoare (IDD, GDPR etc).
Digitalizarea este foarte importanta. Tehnologia se intalneste cu asigurarile. Atat asiguratorii cat si brokerii se adapteaza continuu pentru ca sunt obligati, altfel nu vor supravietui.
Parteneriatul - acesta este puternic in Romania intre asiguratori si brokeri, dar sa vedem cum va continua.
Atenție la nevoile in continua schimbare ale clienților. Daca nu reactionam si nu absorbim cerintele clientilor ramanem in urma.
Eficientizarea este baza tehnologizarii. Daca nu reusim sa ne eficientizam vom avea costuri operationale care nu ne vor permite sa discutam despre business.
Consumatori - vorbim despre protectia consumatorilor in prim-plan, vobim despre educatie financiara care este in prim-planul actiunilor UNSAR, cu rol de prioritate strategica.
- In zona de educatie financiara, avem mai multe proiecte. In 2019 avem un plan ambitios si derulam Prima campanie de imagine a industriei de asigurari din Romania, 5 campanii de awareness dedicate asigurarilor de viața - #gatapentruVIATA, de locuinte, de calatorie, de sanatate si auto.
- Lucram deja la mai multe studii si cercetari de piata privind nevoile si perceptia romanilor in ceea ce priveste riscurile la care se expun, pe care le regasiti pe Asiguropedia.ro.
- De asemenea, suntem mai activi in social media pentru a comunica mai bine cu clientii si partenerii nostri care se regasesc tot mai mult in mediul virtual.

Rodica FUICU, Membru Consiliul Director UNSICAR, Responsabil de Pregatirea Profesionala:

- Implementarea prevederilor directivei IDD a venit cu noutati atat in sfera reglementarii activitatii in domeniul distributiei produselor de asigurare, cat si in cea a pregatirii profesionale de profil. Este vorba de Norma 19 si Norma 20 care repozitioneaza distributia in piata asigurarilor aducand elemente de noutate.
- Constatam ca se pune accentul din ce in ce mai mult pe transparenta in relatia cu clientul si se doreste o corecta si completa informare a acestuia. Rolul brokerului in aceasta noua configuratie adusa in piata si in implementarea prevederilor IDD este cu atat mai important cu cat - prin definitie - brokerul reprezinta in mod direct interesele clientului. 
- Activitatea de consultanta va fi dezvoltata din ce in ce mai mult la un nivel superior celui actual si va cunoaste un real progres constituind un vector de crestere in afacerea societatilor de brokeraj si a societatilor specializate in consultanta.
- In viitor este necesar sa acordam o mai mare importanta calitatii pregatirii profesionale in general si mai cu seama pregatirii viitorilor specialisti.
- Norma 20 stabileste un cadru unitar de dobandire, de dezvoltare, acumulare si validare a competentelor profesionale si stabileste mecanismele de control si evaluare a cunostintelor si abilitatilor persoanelor care desfasoara activitate de distributie de asigurari si reasigurari.
- De asemenea, Norma 20 stabileste conditiile de autorizare si avizare a furnizorilor de programe de pregatire profesionala. Aceasta pregatire se realizeaza prin urmarea unor cursuri organizate in una dintre urmatoarele forme: in sala, in prezenta unui lector atestat; in sistem e-Learning, conpus din activitati sincrome, asincrome si sesiuni de testare; mixte.

Alexandru CIUNCAN, Director Executiv, UNSAR:

- Este pentru prima data cand protectia consumatorului este inglobata in produsele de asigurare. Este o schimbare de ordin cultural pe care pietele de asigurari din Uniunea Europeana au facut-o pentru ca creerea produselor de asigurare este facuta avand in vedere protectia consumatorului. 
- Se vorbeste despre acel target market, despre faptul ca in momentul in care incepem noi ca industrie sa construim un produs de asigurare, incepem prin a ne gandi la servirea intereselor consumatorului. Acesta este principiul de baza din IDD. 
- Cred ca punctul cel mai important [din IDD] este de schimbare culturala la nivelul industriei de asigurari pentru ca produsele trebuie sa fie gandite pentru consumatori, pentru a servi mai bine interesul consumatorului. 
- Noi, ca industrie, trebuie sa invatam sa construim aceste produse intr-o anumita maniera, sa comunicam ceea ce facem mai bine pentru publicul tinta.
- Partea de supraveghere si guvernanta a produselor este gandita sa vina din doua directii: ca obligatie a companiilor de asigurare, a "producatorilor", si ca obligatie a distribuitorilor de a obtine toate informatiile de care au nevoie pentru a distribui un anumit produs de asigurare catre potentialii clienti - si trebuie sa aiba, exact cum spune norma, toate procedurile in vigoare astfel incat sa fie siguri ca obtin toate aceste informatii, sa monitorizeaza constant evolutia acestora si, foarte important, ca dau si feedback producatorului legat de modul in care clientii percep produsul.

Antonio SOUVANNASOUCK, Presedinte, PRBAR:

- Tehnologia are o dinamica extraordinara. Am avut 110 ani de televiziune cu tub catodic, iar in ultimii 10 ani avem LCD, full HD, ultra HD, 4K si chiar 8K. Si aparatele de navigatie - azi nici nu le mai avem. Am avut circa 100 de ani de fotografie analogica, acum avem digitala. Nu in ultimul rand, telefonul mobil inglobeaza toate aceste tehnologii. Acesta este progresul.
- Tehnologia ne este la indemana tuturor, dar avem o abordarre diferita. Abordare personala - ne place sa avem la indemana aceasta tehnologie - si abordare profesionala - in urma cu 10 ani inca emiteam milioane de polite scrise de mana, cu pixul, deci tehnologia in asigurari a intervenit cam tarziu. Este adevarat ca de atunci asiguratorii au implementat emiterea electronica, au aparut platformele agregatoare. 
- Tehnologia in asigurari, din pacate, este mult in urma. S-au facut niste pasi in emiterea electronica, in stabilirea de tarife in model electronic, dar inca mai facem inspectii de risc si constatari de daune ca acum 30 de ani. 
- Dupa parerea mea, tehnologia nu este optionala, ea este obligatorie si nu numai pentru supravietuirea activitatii noastre, dar si pentru dezvoltarea mijloacelor pentru a aduce produsele si serviciile noastre mai aproape de consumator.
- Sa ne aplecam cu totii mai mult asupra implementarii tehnologiei in asigurari, sa ne punem la masa si sa discutam o strategie comuna de implementare a tehnologiei in asigurari.

PANEL: Rolul BIPAR, provocarile si tendintele actuale ale pietei de distributie a asigurarilor

- Nic de MAESSCHALCK, Director of BIPAR
- Paul CARTY, Presedinte Comitetul pentru Afaceri Europene din cadrul BIPAR
- Victor SRAER, membru Consiliul Director UNSICAR, Responsabil Afaceri Internationale&Tehnologie

BIPAR - Federatia Europeana a Interemediarilor in Asigurari grupeaza 53 de asociatii nationale din peste 30 de tari. Prin intermediul asociatiilor nationale, BIPAR reprezinta interesele agentilor de asigurare si ale brokerilor si intermediarilor financiari in fata autoritatile europene. Principala misiune a BIPAR este sa promoveze un mediu de reglementare european, in care intermediarii sa poata prospera si, in acelasi timp, sa asigure o concurenta loiala, un nivel adecvat de protectie a consumatorilor si o piata solida de asigurari.

UNSICAR este membru cu drepturi depline a BIPAR.

Victor SRAER a mentionat ca exista "trei deziderate pe care le impartasim cu totii: o reglementare mai buna, clienti fericiti si afaceri prospere".

"Este extraordinar faptul ca, in prezent, avem aceeasi reglementare in Europa in care traim. Noi impartasim interesul comun in regulile care au fost impuse. Avem multe reglementari, de la GDPR, IDD si altele. Avem intentia sa dam vina pe Europa, dar ea ne da un cadru si statele membre adauga de multe ori la acest cadru. Ceea ce adauga ei este uneori nenecesar pentru ca sunt niste specificitati ale pietelor. Eu cred ca mai putin inseamna mai mult si uneori mai bine. Nu as dori sa avem un exces de reglementare", a declarat Nic de MAESSCHALCK.

"Prioritatea noastra este sa continuam dialogul cu autoritatile europe, dar toate reglementarile trebuie implementate in activitatea dumneavoastra zilnica (a brokerilor). (...) Consider ca sunt multe lucruri de facut pe care sa le facem impreuna cu autoritatile de reglementare. Trebuie sa ne intelegem unii pe altii", a adaugat el. 

Paul CARTY a adaugat: "Cateodata uitam ce este evident. Cineva a spus ca daca nu sunteti la masa, purtand o discutie, sunteti pe meniu. Una dintre functiile noastre ca organizatie reprezentativa este sa ne asiguram ca noi, brokerii, suntem la masa, influentand deciziile pe care trebuie sa le luam". 

Victor SRAER a aratat ca dezvoltarea tehnologica are un rol important in industria asigurarilor. "Vedem ca investitiile europene in InsurTech au inceput sa creasca. In 2017 si 2018 a existat o crestere a finantarilor in acest domeniu". 

"InsurTech in sectorul nostru este folosit de acum 40 de ani, de cand primele computere erau in birourile noastre. Ceea ce se intampla acum cu Inteligenta Artificiala, Big Data etc este incomparabil cu ce se intampla in trecut, este o lume complet diferita, dar cand sunteti intermediari, deja folositi acest lucru. Acest lucru este o revolutie, dar se intampla in fiecare sector", a mentionat Nic de MAESSCHALCK.

"Noi folosim tehnologie in asigurari de multa vreme. Cred ca pasul in dezvoltare este semnificativ. Intermediarii sunt de obicei in varful de lance in dezvoltare, ei imping aceste limitari ale dezvoltarii tehnologice. (...) Nu cred ca tehnologia va inlocui nevoia de interactiune cu un consilier", a adaugat Paul CARTY.

Acesta nu considera ca mediul de reglementare trebuie sa impiedice dezvoltarea tehnologiei si diversele aplicatii. "Consider ca toata lumea ar trebui sa aiba mereu posibilitatea de a discuta despre solutii inovative, modele noi de afaceri cu autoritatile de supraveghere si reglementare pe o baza de dialog deschis". 

Referitor la impactul reglementarilor asupra consumatorilor, Nic de MAESSCHALCK spune ca "intentia este foarte buna, dar cateodata trebuie sa urmam regulile si, gandindu-ma ca un consumator de asigurare, cred ca uneori brokerul meu merge prea departe in viata mea privata, sa afle multe informatii, dar probabil este pentru un scop bun". El a mai precizat ca toate aceste schimbari legislative inseamna costuri semnificative pentru industrie.

"Consider ca brokerii sunt geniali! Oamenii pot alege sa mearga la un asigurator, dar ei aleg sa apeleze la un broker. Brokerii se adapteaza excelent, iar interesul lor este sa isi protejeze afacerile si baza de clienti. Trebuie sa facem tot ce putem pentru a duce afacerea mai departe si acesta este punctul nostru forte, ne adaptam si de aceea am supravietuit schimbarilor", a incheiat Paul CARTY.


[galerie|UNSICAR2019]