cauta in site

Cum caracterizam soferii romani? De la responsabili, la "smecheri"

Desi un portret robot care sa se aplice tuturor soferilor din Romania este imposibil de realizat, exista o serie de trasaturi care descriu, adesea, comportamentul multor conducatori auto, dar si al celorlalti participanti la trafic din tara noastra.

Neatent si grabit....?

"Uitandu-ne la comportamentele observate in caz de dauna in cadrul portofoliului nostru de asigurati CASCO, putem spune ca peste 50% dintre dosarele inregistrate la Gothaer in acest an au avut ca motiv coliziuni (cu alte autovehicule) provocate de asiguratii nostri, aproape 20% au fost avarii in parcare (autor necunoscut), iar 20% - coliziuni ale autoturismelor asigurate, fara alte autovehicule implicate in acestea. In linii mari, putem trage concluzia ca neatentia si neadaptarea vitezei la conditiile de drum sunt principalele caracteristici pe care le-am identificat la soferii care au deschis dosare de dauna la Gothaer, dar acest lucru nu ne permite sa generalizam si sa conturam un portret robot al soferului roman", a explicat Ilona ALEXANDRU, Director Marketing, Gothaer Asigurari Reasigurari.

Iresponsabil si neinformat....?

Acest comportament este generat, adesea, de faptul ca in continuare, "in Romania, gradul de constientizare al riscurilor la care soferii se pot expune pe ei si pe ceilalti participanti la trafic prin nerespectarea regulilor de circulatie, este destul de mic. Foarte multi soferi, considera ca o abatere minora, din punctul lor de vedere, cum ar fi, vorbitul la telefon in timp ce conduc, transmiterea de mesaje pe telefon, depasirea prin locuri nepermise (in dreptul trecerilor de pietoni, pe liniile de tramvai) parcarea autovehiculului in imediata apropiere sau chiar direct pe trecerile de pietoni, oboseala la volan si multe altele, nu pot avea efecte tragice asupra lor sau a celorlalti, pe principiul 'si ceilalti fac la fel, nu mi se poate intampla tocmai mie, sau nu se poate intampla ceva grav'", a subliniat, la randul sau, Catalin BOICEANU, Director Dezvoltare, GLOBASIG.

O alta problema extrem de importanta, insa, este data de lipsa educatiei rutiere corespunzatoare, care "a ramas pe undeva in sala de examen sau in cartile de legislatie imediat dupa ce soferul a intrat in posesia permisului de conducere. In acelasi timp, teribilismul este o trasatura nativa a romanilor, indiferent de calitatea lor de participanti la trafic", a explicat Paul IVAN, Administrator & Business Development Director - RECREX.

"Responsabil" vs. "Smecher"

"Educatia rutiera este si ea o componenta a educatiei in intregul ei si, din pacate, in practica se reflecta destul de mult lipsa acesteia", subliniaza, la randul sau, Gheorghe GRAD, Country Manager Romania, RENOMIA SRBA Insurance Broker. Exista totusi doua categorii de soferi. Unii responsabili care reprezinta marea majoritate, adica cei care inteleg riscurile majore la care se supun, atat din punct de vedere al sanatatii personale cat si a celorlalti participanti la trafic dar si raspunderea civila sau penala, dupa caz. Cealalta categorie este a "smecherului", de care nu stiu exact cand vom reusi sa scapam si care sa nu mai reprezinte un model de viata pentru tinerii cu mai putina educatie din familie. Acest model sfideaza orice regula si legea in general, prin toate manifestarile personale. Aceste doua "portrete robot" de persoane se regasesc in randul tuturor participantilor la traficul rutier in aceeasi proportie in care se regasesc si in societate."

Pietonii grabiti si inconstienti


Soferii nu sunt, insa, singurii care nu respecta regulile de circulatie si care dau dovada de un comportament iresponsabil. "Pietonii par sa ignore culoarea rosie a semaforului atat timp cat drumul "pare" liber sau uneori "inaugureaza" noi treceri de pietoni in imediata apropiere a celor deja marcate. Motociclistii si biciclistii par mai responsabili dar nu o data am vazut "temerari" care se iau la intrecere cu masinile sau fac slalom in trafic demni de calificarile la olimpiada. Cred ca un cuvant care defineste destul de cuprinzator obiceiurile in trafic il reprezinta "pripa". Toata lumea pare in pripa, din pacate", a adaugat Paul IVAN.

Mai mult, chiar daca pietonii, biciclistii si motociclistii sunt mai atenti decat soferii, "si aici, avem suficiente cazuri in care neatentia si nerespectarea regulilor simple de circulatie, ii expun pe acestia la riscuri crescute de accident (traversarea prin locuri nepermise, traversarea cu ochii in telefon, mersul cu bicicleta si mai ales cu motocicleta, "coresetand" printre masinile oprite in coloane la semafor si exemplele pot continua. Pe scurt, mai este de lucru pana ce vom putea spune ca portretul robot al participantilor romani la trafic, este aproape de ceea ce ne-am dori cu totii", a punctat Catalin BOICEANU.

FII TREAZ LA VOLAN! - campanie care se adreseaza tuturor participantilor la trafic

Gothaer Asigurari Reasigurari, RECREX, GLOBASIG Broker si RENOMIA - SRBA Broker de Asigurare se numara, in acest an, printre partenerii campaniei "FII TREAZ LA VOLAN!", initiata de APPA - Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor si desfasurata cu sprijinul Politiei Romane, ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara si BAAR - Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania.

Acestora li se alatura si Partenerii GENERALI Romania, ERGO Asigurari, OMNIASIG VIG, GROUPAMA Asigurari, GRAWE Romania, DESTINE Broker, DAW Management, EUROINS Romania, PIRAEUS Insurance Broker, GARANTA Asigurari, VERASIG Broker, OTTO Broker, CREST Broker de Asigurare, ATA - Academia Titi Aur, EDOTEC Romania si DAS - Dellen Ausbeulservice.

Mesajele de informare ale campaniei sunt transmise catre publicul larg si cu sprijinul Partenerilor Media RFI Romania, wall-street.ro, 24auto.ro, 9am.ro, ziuaveche.ro si Automotive Aftermarket News, precum si cu sprijinul motorhead.ro.

Mai multe detalii despre campania "FII TREAZ LA VOLAN!" sunt disponibile pe treazlavolan.ro si pe Facebook.com/treazlavolan.